تعامل مردم و نخبگان سبب ارتقای سند تحول قضایی می‌شود

تعامل مردم و نخبگان سبب ارتقای سند تحول قضایی می‌شود

ایسنا/کردستان رئیس کل دادگستری استان کردستان گفت: تعامل و هم افزایی آحاد مردم و نخبگان استان سبب ارتقای سند تحول قضایی می شود.

حجت الاسلام و المسلمین سیدحسین حسینی صبح امروز یکشنبه (۶تیرماه) در نشست هم اندیشی رئیس کل دادگستری استان کردستان با علماء، حقوقدانان، اساتید دانشگاه و نخبگان استان کردستان اظهار کرد: ضروری است تا آگاهی‌های حقوقی و قضایی در جامعه از مدارس و مساجد آموزش داده شود تا موجبات کاهش جرم و پرونده های قضایی فراهم شود.

در این دیدار محمد جباری دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان عنوان کرد: دستگاه قضایی کردستان با حجم انبوه و متراکم پرونده های قضایی مواجه است و می توان گفت که حدودا 70 درصد از مردم استان به نوعی در دادگستری پرونده قضایی دارند.

وی با دعوت از جامعه حقوقدانان و نخبگان استان به همفکری و همیاری با دستگاه قضایی تاکید کرد: ضروری است تا با تحقیق و پژوهش دلایل حجم پرونده های قضایی بررسی شود.

جباری افزود: مقوله قضازدایی از اختلافات اجتماعی، معاملات و قضا زدایی فرهنگی بسیار حائز اهمیت است و مردم باید برای حل مشکلات خود بعنوان آخرین راهکار به دستگاه قضایی مراجعه کنند.

وی بر لزوم تدوین شیوه نامه‌ای با همفکری اساتید دانشگاه و نخبگان و جامعه حقوقدانان استان تاکید کرد و افزود: باید با توجه به گرایشات مردم استان این شیوه نامه تدوین شده و عملیاتی شود و جنبه اجرایی به خود بگیرد.

دادستان عمومی و انقلاب سنندج بر لزوم توجه به باز اجتماعی نمودن زندانیان و توجه به بزه دیده و بزهکار تاکید کرد و خاطرنشان کرد: باید با استفاده از پتانسیل های بالای جامعه نخبگان استان زمینه حضور مجدد زندانیان را در جامعه و باز اجتماعی نمودن آن‌ها فراهم شود.

جباری ایجاد مودت میان دستگاه قضایی و مردم را بسیار حائز اهمیت توصیف کرد و افزود: خلا عدم پذیرش قانون و قانون گریزی در میان اقشار جامعه باید توسط جامعه نخبگان استان پر شود .

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان همچنین بر لزوم ایجاد سامانه ارتباط حقوقدانان ، اساتید دانشگاه و نخبگان با دستگاه قضایی تاکید کرد .

در ادامه این جلسه حجت الاسلام و المسلمین سیدحسین حسینی اظهار کرد: عدم آگاهی و اطلاع مردم از مسایل حقوقی و قوانین و کم رنگ شدن آموزه های دینی در جامعه سبب ازدیاد پرونده ها و افزایش جرایم در جامعه می شود.

رئیس کل دادگستری استان کردستان تاکید کرد: در دو سال اخیر و مدیریت ریاست محترم قوه قضاییه بحث تحول قضایی کلید خورد و این سند برای آینده دستگاه قضایی بسیار ضروری است.

حجت الاسلام حسینی افزود: تعامل و هم افزایی آحاد مردم و نخبگان و اهالی فرهنگ جامعه استان در راستای ارتقای سند تحول قضایی مورد تاکید ما بوده و از اهداف اصلی تشکیل این نشست ارزیابی شاخص های سند تحول قضایی و نحوه اجرایی کردن آن در استان کردستان می باشد .

وی خاطرنشان ساخت‌: نحوه اجرای سند تحول قضایی در استان کردستان باید با فرهنگ و آداب و رسوم مردم همخوانی و سازگاری داشته باشد.

رئیس کل دادگستری استان کردستان ضمن تاکید بر برگزاری منظم این جلسات، اظهار کرد: دادگستری استان کردستان از همفکری و ارائه نظرات کارشناسانه توسط جامعه حقوقدانان و نخبگان استان استقبال می نماید و امیدواریم که این مسئله موجبات آگاه سازی مردم از قوانین و مقررات حقوقی و مسایل قضایی را فراهم شود و در نهایت سبب ایجاد رضایتمندی بیشتر مردم از دستگاه قضایی و اجرایی کردن سند تحول قضایی در استان گردد .

حجت الاسلام حسینی در ادامه تاکید کرد: ضروری است تا آگاهی های حقوقی و قضایی در جامعه از مدارس و مساجد آموزش داده شود تا موجبات کاهش جرم و پرونده‌های قضایی فراهم گردد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *