تجهیز ۱۲ درصد چاه‌های استان به کنتور هوشمند

تجهیز ۱۲ درصد چاه‌های استان به کنتور هوشمند

ایسنا/زنجان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: ۱۲ درصد چاه‌های استان مجهز به کنتور هوشمند است.

اسماعیل افشاری در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با نحوه عملکرد کنتور حجمی، اظهار کرد: کنتور هوشمند حجمی آب به دستگاه اندازه‌گیری آب گفته می‌شود که بر روی منصوبات چاه (لوله آب خارجی) نصب و راه‌اندازی می‌شود. با این وسیله در صورت کارکرد درست و دست‌کاری نکردن می‌توان حجم مجاز آب مصرفی مشترک را مطابق با پروانه صادره کنترل کرد.

وی با اشاره به اینکه ۱۲ درصد چاه‌های کشاورزی استان مجهز به کنتور هوشمند است، افزود: در استان از تعداد ۱۲ هزار و ۵۸۳ چاه کشاورزی مجاز تعداد ۱۷۳۰ حلقه چاه کشور به ابزار اندازه‌گیری و کنتور هوشمند آب از انواع مختلف تجهیز شده است که حدود ۱۲ درصد چاه‌های کشاورزی را شامل می‌شود.

این مسئول با اشاره به دلایل استقبال نکردن کشاورزان از کنتورهای هوشمند، ادامه داد: تمایل کشاورزان به برداشت اضافه آب و افزایش سطح کشت و تمایل نداشتن به کنترل برداشت متناسب با مجوز صادره و نیز قیمت بالای کنتورهای هوشمند، مخصوصا افزایش قیمت به دلیل افزایش نوسانات قیمت ارز و نهادینه نشدن مصرف بهینه و ناآشنایی کشاورزان با مزایای این کنتورها از دلایل استقبال نکردن کشاورزان از کنتورهای هوشمند است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان در رابطه با نقش کنتورهای هوشمند در رابطه با حفاظت و صیانت از آب‌های زیرزمینی، تصریح کرد: نصب و راه‌اندازی صحیح کنتورها و عدم دست‌کاری و ارسال داده و فعال بودن کنتورها، در راستای حفاظت از منابع آب زیرزمینی بسیار موثر بوده و همه برداشت‌های مازاد و پروانه صادره قابل رصد است.

افشاری یادآور شد: در نصب کنتورهای هوشمند نباید منفعت آنی کشاورزان لحاظ شود؛ چراکه در صورت کنترل نکردن برداشت آب و اضافه برداشت از مفاد پروانه که منجر به افت سطح آب‌های زیرزمینی می‌شود کشاورزان را در درازمدت با هزینه‌های زیادی اعم از کف‌شکنی و جابه‌جایی چاه و حتی کم‌آبی مواجه خواهد کرد که هزینه درازمدت به مراتب سنگین‌تر خواهد بود و در صورت نصب کنتور موجب مصرف استاندارد در برق و کاهش هزینه‌های کلی خواهد شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: برای هدایت کشاورزان به سمت بهره‌مندی از این کنتورها، مطابق قانون تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه، قانون توزیع عادلانه آب و دستورالعمل‌های صادره، همه کشاورزان و بهره‌مندان مکلف به نصب کنتور بر روی منصوبات چاه با نظارت شرکت آب منطقه‌ای هستند، بهترین زمان موقع اجرای آبیاری‌های نوین توسط متقاضی با مساعدت و همراهی جهادکشاورزی، تشویق و ترغیب کشاورزان به نصب کنتور و ارائه نکردن خدمات به چاه‌های بدون کنتور و نیز تبلیغات و فرهنگ‌سازی از راهکارهای هدایت بهره‌برداران در راستای نصب کنتورهای هوشمند است.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *