اصول اخلاقی در مطالعات انسانی و کارآزمایی بالینی بررسی شد

اصول اخلاقی در مطالعات انسانی و کارآزمایی بالینی بررسی شد

مراحل انجام یک پژوهش استاندارد و راهنماهای اخلاقی این پژوهش‌ها در وبینار آموزشی “اصول اخلاقی در مطالعات انسانی و کارآزمایی بالینی” که توسط کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، دکتر انوشیروان کاظم نژاد، عضو کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه تربیت مدرس در ابتدای این وبینار آموزشی به ارائه تعریف جامع و کاملی از مطالعه کارآزمایی بالینی پرداخت و گفت: مطالعه کارآزمایی بالینی یک تجربه طراحی شده روی انسان است که با هدف ارزشیابی یک مداخله و برآورد اثر مداخله بر بیمارانی که در آینده به این نوع بیماری مبتلا می شوند، صورت می گیرد.

وی در ادامه مراحل انجام یک پژوهش استاندارد و مراحل چهارگانه مطالعات کارآزمایی بالینی را به تفصیل توضیح داد. همچنین در مورد نحوه نمونه‌گیری و انواع کورسازی در این نوع از مطالعات، مطالبی ارائه کرد و به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داد.

همچنین دکتر محمدرضا رئوفی، عضو کارگروه غربالگری کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه تربیت مدرس در بخش دوم این وبینار به ایراد سخنرانی پرداخت و در مورد بخشنامه ارسالی کمیته ملی اخلاق در پژوهش که به منظور ثبت طرح های کارآزمایی بالینی پس از اخذ کد اخلاق در سامانه ثبت کارآزمایی بالینی (IRCT) و اخذ کد RCT است، توضیحاتی را ارائه کرد.

وی در ادامه به تشریح راهنمای کشوری اخلاق در کارآزمایی بالینی جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: کارآزمایی بالینی معتبرترین روش تهیه مستندات برای استفاده‌ی بالینی است و انجام کارآزمایی بالینی در پیشرفت علوم پزشکی از ضرورت و اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: با توجه به اینکه در کارآزمایی بالینی، برخلاف سایر انواع مطالعات، مداخله‌ای به صورت عمدی بر روی آزمودنی به انجام می‌رسد، این شیوه پژوهش، بیش از سایر انواع و شیوه‌ها، در بردارنده ملاحظات و دغدغه‌های اخلاقی است.

دکتر رئوفی تاکید کرد: پژوهشگر و بالین‌گری که در این نوع مطالعات مشارکت می‌کند، باید علاوه بر مفاد این راهنما، از راهنمای عمومی اخلاق در پژوهش‌های علوم پزشکی، راهنماهای اختصاصی اخلاق در پژوهش کشور به فراخور موضوع و نیز از سایر قوانین و مقررات مرتبط با کار خود آگاه باشد و آن‌ها را رعایت کند. این موضوع به ویژه در رابطه با رعایت مفاد راهنمای پژوهش بر روی گروه‌های آسیب‌پذیر مورد تاکید است.

وی در ادامه به ارائه توضیحاتی در خصوص فصول چهارگانه این راهنما (ارزیابی سود و زیان، رضایت آگاهانه، دارونما و پرداخت غرامت) پرداخت و در پایان به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داد.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، تعداد ۴۵ نفر از اعضای هیات علمی و ۶۶ نفر از دانشجویان دانشکده های علوم پزشکی، علوم انسانی و علوم زیستی در این کارگاه شرکت داشتند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *