آلاینده‌های فرااستانی و فراملی اراک را به یکی از آلوده‌ترین شهرها تبدیل کرده است

آلاینده‌های فرااستانی و فراملی اراک را به یکی از آلوده‌ترین شهرها تبدیل کرده است

ایسنا/مرکزی استاندار مرکزی گفت: با وجود تلاش های انجام شده برای کاهش آلودگی هوا، آلاینده های فرااستانی و فراملی، اراک به یکی از آلوده ترین شهرهای کشور تبدیل کرده است.

سید علی آقازاده ۱۳ آبانماه در آیین تودیع و معارفه شهردار اراک با اشاره به تسخیر لانه جاسوسی و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی و روز دانش آموز که امام راحل از آن به عنوان انقلاب دوم یاد کردند، افزود: قبل از انقلاب همواره شاهد دخالت های بی مورد در امور داخلی کشور و جلوگیری از تشکیل یک نهضت انقلابی بودیم که خوشبختانه روند این دخالت ها در ۱۳ آبانماه شکسته شد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به برنامه ریزی شهرداری و شورای شهر درخصوص انجام فعالیت های عمرانی و فرهنگی و اجتماعی در شهر اراک، افزود: یکی از وظایف اصلی شورای شهر انتخاب شهردار است که شورای پنجم شهر اراک با توجه به فرصت مناسبی که داشت بهترین گزینه را انتخاب کرد.

آقازاده با اشاره به سابقه مناسب اجرایی شهردار اراک در ابعاد مختلف، گفت: امید است که شهردار جدید اراک تلاشی که این کلانشهر برای رفاه، زندگی و هوای پاک نیاز دارد را به خوبی به انجام برساند.

استاندار مرکزی تصریح کرد: کلانشهر اراک یکی از شهرهای مهم کشور به شمار می رود، این شهر؛ پایتخت صنعت کشور به شمار می رود و این صنایع می تواند هم تهدید و هم فرصت محسوب شود، مسلما به جهت ایجاد اشتغال، تولید و رشد اقتصادی صنایع فرصت هستند و در کنار آن آلایندگی صنایع تهدید هستند.

وی گفت: امسال به دلیل خشکسالی و عدم بارندگی ها و با توجه به اینکه شاید بارندگی ها به کمتر از ۱۰ میلیمتر در یک سال اخیر رسیده است، شرایط سختی را تجربه کردیم و این شرایط در حال حاضر نگرانی ها از جهت خالی شدن سدها، خشک شدن مزارع و تاثیر منفی بر کشاورزی را رقم زده است.

آقازاده اضافه کرد: در سال جاری کمتر از ۹۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد و شاید میزان تولید در استان به حدود ۱۲۰ هزار تن برسد، در حالی که در سال گذشته گندم خریداری شده به رقم به ۳۲۰ هزار تن رسید و در یک نگاه، فقط کشاورزان استان مرکزی حداقل بیش از هزار میلیارد تومان ضرر کردند.

اقازاده با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ با توجه به تلاش های انجام شده برای سالم سازی فعالیت صنایع و مراکز تولیدی که از سال ۹۵ نتیجه بخش بود، تعداد روزهای ناسالم روند کاهشی را در پیش گرفته بود، افزود: امسال اکثر آلاینده ها فرا استانی و فرامنطقه ای بود و اراک به عنوان یکی از شهرهای آلوده کشور ثبت شد و حتی همدان نیز روزهای بدی را تجربه کرد. از طرفی، برخی از پارامترهای آلاینده در اختیار استان نیست و این امر، نتیجه بخش بودن فعالیت ها را به چالش کشیده است.

وی اظهار کرد: یکی از امور مهم در شهرداری، برنامه ریزی برای مقابله با آلودگی هواست که البته باید دستگاه های اجرایی مرتبط نیز همکاری داشته باشند و قطعا استانداری به عنوان دستگاه حمایت گر از برنامه ریزی ها پشتیبانی خواهد کرد.

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *