یخچال خالی مرغ فروشی‌های کرمانشاه

یخچال خالی مرغ فروشی‌های کرمانشاه

ایسنا/کرمانشاه این روزها اگر می‌خواهید مرغ بخرید باید کمی زودتر از خواب بیدار شوید و راهی بازار شوید.

باید مقداری هم وقت برای این کار بگذارید و در صف‌های البته نه چندان شلوغی که این روزهای کرونایی مقابل مرغ فروشی‌ها شکل گرفته در انتظار بایستید تا ماشین های توزیع مرغ از راه برسند و مرغ‌های کشتار شده را خالی کنند و آنگاه اگر خوش‌شانس باشید بتوانید چند مرغ با قیمت مصوب بخرید، در غیراینصورت یا باید قید خرید مرغ را بزنید و یا به ناچار به سمت فروشندگان مرغ زنده بروید که در کمال  تعجب کمبودی ندارند.

به گزارش ایسنا، بازار مرغ در کرمانشاه که چند ماهی روی آرامش به خود دیده بود، چند وقتیست دوباره متلاطم شده و کمبود و بعضا گرانفروشی در آن مشهود است.

اکثر مغازه‌هایی که مرغ گرم می‌فروشند، چند ساعتی بیشتر باز نیستند و دلیل آن نیز نداشتن مرغ است، زیرا سهمیه‌ای که در اختیارشان قرار می‌گیرد ظرف چند ساعت به اتمام می رسد و به ناچار مابقی ساعات را تعطیل می کنند.

عصرها اکثر مغازه‌های مرغ فروشی تعطیل‌اند و اگر در این ساعات بخواهید مرغ بخرید یا باید قیمتی بالاتر از نرخ مصوب 24 هزار و 900 تومان بپردازید و یا باید گذرتان را به سمت فروشندگان مرغ زنده کج کنید.

تاکنون چندین جلسه ستاد تنظیم بازار در استان برای بهبود این اوضاع برگزار شده، اما خروجی این جلسات در بازار چندان ملموس نیست و همچنان بازار ناآرام است.

اگرچه مشابه این وضعیت در دیگر شهرهای کشور هم دیده می شود، اما توقع این است در استانی که تولید مرغ در آن بسیار بیشتر از نیاز آن است، مشکلات کمتر باشد.

سوالی که در این خصوص به ذهن می رسد نیز این است که اگر با کمبود مرغ مواجه ایم، چگونه در زنده فروشی‌ها مرغ به وفور یافت می‌شود.

اسماعیل پرویزی فر معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه مرغ به اندازه کافی در کشتارگاه‌ها کشتار می شود، گفت: جهاد کشاورزی مسئولیت تولید و تامین مرغ از مرغداری تا کشتارگاه را بر عهده دارد و مسئولیت مدیریت عرضه مرغ در خرده فروشی ها بر عهده سازمان صمت است و جهاد کشاورزی هیچ مسئولیتی در این خصوص ندارد.

وی ادامه داد: نمی گویم هیچ مشکلی برای تامین مرغ مورد نیاز استان در واحدهای مرغداری نداریم، چون همه ساله در فصل تابستان به دلیل عدم جوجه ریزی در واحدهای مرغداری مناطق گرمسیر استان و نیز جوجه ریزی کم در مرغداریهای مناطق معتدل و سرد و نیز طولانی شدن دوره رشد رغ در فصل تابستان، کمبودهایی در حوزه تامین مرغ در استان به وجود می آید، اما هم اکنون وضعیت تولید مرغ استان آنطور نیست که ویترین مغازه های مرغ فروشی در اکثر ساعات روز خالی از مرغ باشد.

پرویزی فر تاکید کرد: کمبودها در حوزه تولید مرغ در استان هم اکنون آنقدر نیست که مرغ در استان کمیاب باشد و به نظر می رسد باید سازمان صمت برای کاهش کمبودها نظارت خود بر بخش عرضه را بیشتر کند.

پرویزی فر اشاره‌ای هم به وضعیت این روزهای کشتارگاه های مرغ در استان داشت و با اشاره به کشتار 94 تنی مرغ در کشتارگاه های استان در شب گذشته(27 تیر)، گفت: با احتساب 30 تن مرغ منجمدی که قرار است امروز در استان توزیع شود، قاعدتا نباید کمبودی در بازار مرغ استان وجود داشته باشد، چون نیاز روزانه استان به مرغ حدود 120 است و مجموع مرغ گرم و منجمد توزیعی در استان در روز جاری(28 تیر) بیش از نیاز روزانه استان است.

وی در ادامه به وضعیت تولید مرغ در استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: سالانه بین 75 تا 80 هزار تن مرغ در استان تولید می شود که این میزان حتی بیش از نیاز استان است.

میثم غلامی رییس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی کرمانشاه نیز در این خصوص به ایسنا گفت: مشکل کمبود مرغ مختص کرمانشاه نیست و در همه شهرها با آن مواجه ایم و حتی در کرمانشاه وضع خیلی بهتر است.

وی با بیان اینکه کمبودهایی داریم و نمی توان منکر آن شد، گفت: همین مساله باعث شده واحدهای توزیع کننده در ساعاتی از روز تعطیل باشند، البته وضع رو به بهبود است. از چند روز پیش هم توزیع مرغ منجمد آغاز شده و این امر هم به بهبود وضعیت بازار در این شرایط کمک می کند.

غلامی با بیان اینکه قیمت مصوب مرغ همان 24 هزار و 900 تومان است و با فروش مرغ با قیمت بیشتر برخورد می‌شود، گفت: واحدها حق فروش مرغ با قیمت بالاتر را ندارند و از سوی بازرسی اتحادیه، سازمان صمت و تعزیرات با آنها برخورد می شود.

وی در پاسخ به اینکه اگر کمبود مرغ داریم چرا در واحدهای فروش مرغ زنده این کمبود مشاهده نمی‌شود، گفت: دستگاه‌های متولی باید پاسخگوی این وضعیت باشند.

انتهیا پیام

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *