نگهداشت دانش آموز در سیستان و بلوچستان باید به اولویت آموزش و پرورش تبدیل شود

نگهداشت دانش آموز در سیستان و بلوچستان باید به اولویت آموزش و پرورش تبدیل شود

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان وبلوچستان گفت: افزایش نرخ ماندگاری و نگهداشت دانش آموزان در سیستان و بلوچستان باید با حساسیت توسط مدیران و روسای آموزش و پرورش دنبال و پس از علت یابی، تمامی موانع موجود بر سر راه تحصیل دانش آموزان برطرف شود.

به گزارش ایسنا رخشانی در جلسه شورای معاونین اداره کل اظهار کرد: روند رو به رشد شاخص‌های مختلف آموزشی و تربیتی در سیستان و بلوچستان نتیجه همفکری، همدلی و تلاش شبانه‌روزی تمامی پرسنل اعم از ستادی و صف است.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان افزایش نرخ ماندگاری دانش‌آموزان استان را یکی از مهمترین این شاخص‌ها عنوان کرد و گفت: نرخ پوشش تحصیلی به نرخ ماندگاری دانش آموزان بستگی دارد و از طرفی هر چه آمار بازماندگان و تارکان از تحصیل را کاهش دهیم نرخ ماندگاری افزایش پیدا خواهد کرد.

وی به بیان پنج عامل مهم در افزایش نرخ ماندگاری دانش آموزان اشاره کرد و گفت: تامین نیروی انسانی، ساخت فضای آموزشی، ایجاد مدارس شبانه‌روزی، توسعه طرح روستا مرکزی و راه‌اندازی رشته‌های کاردانش و فنی و حرفه ای در ارتقا این مولفه تاثیر بسیار زیادی داشته است.

رخشانی ادامه داد: نرخ ماندگاری دانش آموزان در استان ۳۴ درصد و در کشور ۷۰ درصد بود که این نرخ در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در استان به ۴۲/۷۵ درصد ارتقا یافته است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان تصریح کرد: اولین و مهمترین ماموریت آموزش و پرورش جذب و نگهداشت دانش آموزان در مدارس است، چرا که وقتی دانش آموزی در مدارس نباشد، کاری هم برای انجام دادن وجود ندارد.

وی بر شفاف سازی آمار بازماندگان و تارکان از تحصیل تاکید کرد و گفت: آمار موجود در زمینه بازماندگان و تارکان از تحصیل باید راستی آزمایی شود و مدیران مدارس در این زمینه وظیفه مهمی برعهده دارند.

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از افرادی که نام آن‌ها در آمار بازماندگان از تحصیل موجود است یا فوت و یا مهاجرت کرده اند اما شناسنامه آن ها هنوز در استان باطل نشده و مورد استفاده قرار می‌گیرد به همین دلیل باید آمار موجود راستی آزمایی شود.

رخشانی به نقش برخی ثبت‌نام های غیرواقعی در افزایش آمار بازماندگان از تحصیل اشاره کرد و گفت: یکی از مواردی که موجب بالا رفتن آمار تارکان از تحصیل می‌شود استفاده مدارس از پرونده های راکد برای بالا بردن آمار دانش آموزان است.

وی تصریح کرد: باید از ظرفیت کارشناسان معین ارزیابی عملکرد در شهرستان ها و مناطق استفاده شود تا تمامی پرونده های راکد در مدارس استان شناسایی و پس از احصای اطلاعات مهر و موم شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بر حل پایدار مسائل و مشکلات تاکید کرد و گفت: برای حل پایدار مسائل ابتدا باید اولویت‌ها را مشخص، مشکل را تبدیل به مسئله کرد و سپس برای آن راه حل پیدا کنیم.

رخشانی در بخش دیگری از سخنان خود بر پیگیری موضوع سنجش نوآموزان، ثبت نام مدارس و اجرای صحیح فرآیند هدایت تحصیلی در استان با توجه به شرایط حاکم تاکید کرد.

وی به تدوین کتاب تجارب آموزش مجازی توسط آموزش و پرورش ناحیه یک زاهدان اشاره و تصریح کرد: برای کاستن از پیامدهای آموزش مجازی، تجارب یک سال گذشته باید به یک مجموعه کامل و رسا تبدیل و نقاط ضعف و قوت مشخص شود تا برای برطرف کردن ضعف ها برنامه ریزی کنیم.

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *