قمقمه سفالی منقوش مکشوفه از دهانه غار علیصدر ثبت ملی شد

قمقمه سفالی منقوش مکشوفه از دهانه غار علیصدر ثبت ملی شد

ایسنا/همدان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کبودراهنگ از ثبت ملی قمقمه سفالی منقوش مکشوفه از دهانه غار علیصدر خبرداد.

  غلامی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: قمقمه سفالی منقوش که در سال ۱۳۷۳ از دهانه غار علیصدر کشف شده بود به شماره ثبت ۱۷۵۴ طی جلسه‌ای که در شورای ثبت وزارتخانه تشکیل شده بود ثبت و طی هفته گذشته ابلاغ شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کبودراهنگ تصریح کرد: این قمقمه سفالی با نقوش هندسی و گیاهی به‌صورت نقش کنده و سطح خارجی قمقمه با نقوش هندسی خورشیدتزیین شده است که دارای دو دسته و در دو طرف لوله به‌صورت قرینه کار شده است که یکی از دسته‌ها شکسته و جای آن کاملاً مشخص است و قدمت این قمقمه مربوط به دوره سلجوقی ایلخانی است.

غلامی ادامه داد:  کشف این سفال در دهانه غار علیصدر نشان می‌دهد که در زمان‌های گذشته از غار به عنوان آب انبار، پناهگاه، تفریحگاه و حتی به‌صورت یخچال طبیعی از سوی اهالی روستا مورد استفاده قرار می گرفته است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کبودراهنگ همچنین  از اجرای فاز اول جداره‌سازی، کف‌سازی و روشنایی معابر روستای علیصدر خبرداد و افزود: ثبت ملی شد روستای گردشگری علیصدر، در فاز اول ۸ میلیارد ریال از اعتبارات ملی هزینه شد.

غلامی روستای علیصدر را یکی از روستاهای هدف گردشگری شهرستان کبودراهنگ دانست که سالانه شاهد حضور گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور است و در سال ۱۳۹۸ پروژه جداره‌سازی و کف‌سازی کوچه گلستان در داخل روستای علیصدر به عنوان الگو توسط اداره‌ کل، برای زیباسازی روستای گردشگری شروع و تا به امروز نزدیک هشت میلیارد ریال از اعتبارات ملی برای روشنایی، کف‌سازی و جداره‌سازی در این کوچه هزینه شده است.»

وی با بیان اینکه در این کوچه که به طول ۳۱۰ متر جداره‌سازی و کف‌سازی انجام شده، تعداد۳۱ تیر چراغ برق و ۷ عدد چراغ سردری کار شده است، افزود: روستای هدف گردشگری علیصدر ظرفیت بالقوه زیادی در توسعه گردشگری منطقه و خود روستا دارد و این روستا محور توسعه گردشگری شهرستان کبودراهنگ است که ورود بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری باعث رشد توسعه شهرستان خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کبودراهنگ گفت: در ضوابط عرصه و حریم غارعلیصدر به رعایت معماری سنتی و استفاده از مصالح بومی و سنتی در جداره‌سازی و کف‌سازی تاکید شده است که رعایت این نکته باعث زیبا سازی و رضایت مسافران از یک روستای گردشگری خواهد شد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *