برگزاری ۱۳۰ برنامه هفته کتاب در آذربایجان شرقی/افزایش کتاب خوانان استان در سالجاری

برگزاری ۱۳۰ برنامه هفته کتاب در آذربایجان شرقی/افزایش کتاب خوانان استان در سالجاری

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی از برگزاری ۱۳۰ برنامه هفته کتاب در سطح استان خبر داد و افزود: در راستای برگزاری این برنامه‌ها سعی می‌کنیم تا سایر مجموعه‌ها و دستگاه‌ها را نیز جهت همراهی با ما ترغیب کنیم‌.

قاسم ناظمی روز دوشنبه، ۲۴ آبان در نشست خبری با بیان این‌که کتاب، شریف ترین و قدیمی ترین رسانه فرهنگی است، اظهار کرد: طی سال‌های گذشته، رسانه و جایگاه کتاب روز به روز در حال افول بوده اما خوشبختانه اکنون بر اساس آمار و ارقام، شاهد رشد جریان تولید، فروش و توزیع کتاب در جامعه و به خصوص آذربایجان شرقی هستیم‌.

به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که کتابفروشی‌ها در توسعه جریان کتاب و کتابخوانی در استان می‌توانند تاثیرگذار باشند، افزود: تعداد کتابفروشی‌ها و کیفیت آن‌ها در تبریز نسبت به یک دهه گذشته در حال افزایش بوده که این امر ناشی از تحول در حوزه اقتصاد کتاب است.

وی با بیان این‌که استان در حوزه نشر هم جایگاه خوبی در کشور دارد، گفت: ما از جهت کمیت در حوزه نشر وضعیت خوبی داریم اما باید گفت که در حوزه کیفیت، نقص و ایراداتی هم وجود دارد.

ناظمی، با اشاره به این‌که وظیفه مغفول مانده در حوزه کتاب، جریان ارتباط‌های دوسویه است، گفت: نکته کلیدی در این راستا این است که وقتی انسان ارتباط مستمر و طبیعی با موضوع پیدا می‌کند، نمی‌تواند دست از آن بکشد. مثلا افراد زیادی به خصوص در فرهنگ ما که بیشتر یک فرهنگ شفاهی است، وجود دارند که تجربه خوابیدن با خواندن کتاب را ندارند اما وقتی تجربه یک شب خوابیدن با خواندن کتاب را کسب کنند، یک کشش مثبت به فرهنگ کتابخوانی پیدا کرده و عاشق کتاب می‌شوند.

وی تاکید کرد: متاسفانه تاکنون در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی، گام‌های کمتری برداشتیم‌ و از طرفی وزن تولیدات حوزه کتاب در رسانه‌های استان نیز محدود و ضعیف است.

وی با اشاره به این‌که بایستی سالانه برنامه‌های متنوعی جهت ترویج به کتابخوانی در تبریز و آذربایجان شرقی برگزار شود، اظهار کرد: وقتی برنامه‌های اجرایی از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشند، نسل جدید به جای انس گرفتن با کتاب، با سایر مشغله‌ها ارتباط برقرار می‌کند به خصوص که امروز وزن استفاده از فضای مجازی در بین جوانان و نوجوانان به شدت افزایش یافته است.

برگزاری ۱۳۰ برنامه هفته کتاب در آذربایجان شرقی/افزایش کتاب خوانان استان در سالجاری

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: اگرچه فضای مجازی می‌تواند انسان‌های خواننده تربیت کند اما اغلب این افراد، مطالب انتشار یافته در فضای مجازی را به شکل عمیق نمی‌خوانند. در واقع این افراد خیلی می‌دانند اما منبع ندارند و یا شبیه دریایی هستند که عمقش فقط نیم بند انگشت است، در حالی که در نسل قبلی به جهت انس با کتاب، افرادی به جامعه وارد شده‌اند که علم و فهم بالایی داشتند.

وی با تاکید بر این‌که باید زمینه جهت افزایش رویدادهای کتاب و ارتباطات مرتبط با آن در استان افزایش یابد، افزود: از این طریق، نسل بعدی را با رسانه ارزشمند کتاب، آشنا و علاقه‌مند می‌کنیم تا مفاهیم عمیق را نه از کانال‌های فضای مجازی بلکه از منبع اصلی کتاب دریافت کنند.

وی با بیان این‌که گاهی مطالبی در فضای مجازی نقل می‌شود که منبع و مرجع مشخصی ندارند، گفت: محشور شدن با کتاب در تعمیق مطالب معنوی، انسانی و علمی تاثیرگذار است.

ناظمی با تاکید بر این‌که صرف نگاه به مرکز استان، باعث دوری از عدالت فرهنگی می‌شود، افزود: بایستی تمامی اقدامات ترویج کتابخوانی در شهرستان‌های سراسر استان هم برگزار شود چرا که این جمعیت از مردم استان نیز حق دارند تا از خدمات فرهنگی بهره مند شوند.

وی با اشاره به افزایش تعداد خوانندگان کتاب در استان، اظهار کرد: علی رغم تعطیلی کتابخانه‌های عمومی سطح استان طی روزهای کرونایی اما فروش کتاب افزایش یافته و بر اساس آمارها، این وضعیت در وضعیت صعودی قرار دارد.

وی با اشاره به برگزاری طرح‌های مختلف کتاب در استان، ادامه داد: مهمترین این طرح‌ها که حتی از سال ۹۴ آغاز شده است، طرح فصلی کتاب با ارائه تخفیف ۲۰ درصدی خرید کتاب است که دوره نوزدهم آن از روز شنبه به مدت یک هفته الی ۱۰ روز در استان برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به افزایش تعداد ناشران و مولفان استان در این طرح، افزود: از آغاز سال ۱۴۰۰ تاکنون حدود دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروش کتاب در طرح فصلی کتاب داشتیم که ۵۳۰ میلیون تومان اعتبار از سوی وزارتخانه تخصیص یافته است. در مجموع سال ۹۹ نیز اعتبار ۶۵۰ میلیون تومانی به این طرح تخصیص یافته و فروش کتاب به مبلغ سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان انجام گرفته بود.

وی با بیان این‌که در این طرح رتبه چهار الی پنجم کشوری را داریم، گفت: فصل کتاب، یکی از بهترین طرح‌های حمایت از جریان فرهنگی است.

وی با بیان این‌که کتاب یک موضوعی است که صرف نظارت و هدایت دولت در آن امکان پذیر نیست‌، تاکید کرد: نهادهای رسمی در این خصوص بایستی رویکرد ترویجی و تبلیغی داشته باشند.

برگزاری ۱۳۰ برنامه هفته کتاب در آذربایجان شرقی/افزایش کتاب خوانان استان در سالجاری

برگزاری سومین دوره کتاب سال آذربایجان شرقی در هفته کتاب

ناظمی در ادامه از برگزاری سومین دوره کتاب سال آذربایجان شرقی در هفته کتاب جاری خبر داد و گفت: اجرای برنامه‌های فرهنگی به صورت استمرار نتیجه می‌دهد و برگزاری گذری آن‌ها منجر به جریان سازی فرهنگی نمی‌شود.

وی در خصوص موضوع احیای مکاتب تبریز نیز اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های مهم ما در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که بتوانیم پیشینه‌های فرهنگی و هنری منطقه را که به عنوان یک میراث و حوزه‌ی تاثیرگذار در جریان عمومی کشور توجه داشته باشیم. ما تلاش داریم تا به سمت رونق فعالیت‌های جمعی حرکت کرده و با اجرای برنامه‌های ترویجی و تبلیغی، بتوانیم این مکتب‌ها را تداوم ببخشیم.

وی افزود: یکی از حوزه‌هایی که در فرهنگ تبریز تاکنون مغفول مانده است، مکتب آوازه تبریز است که در این راستا طی ماه گذشته نشست پژوهشی با حضور تمامی فعالان حوزه آواز ایرانی برگزار کردیم و در این نشست جهت معرفی اساتید بومی این حوزه و انتقال تجارب استاد شاگردی به شیوه علمی برنامه ریزی‌هایی انجام گرفت.

کتاب، گران نیست

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در خصوص موضوع بالا بودن قیمت کتاب، خاطرنشان کرد: کتاب، گران نیست بلکه قیمت یک کتاب عمومی حتی از قیمت یک پیتزا هم کمتر است. البته دانایی هزینه می‌خواهد و اگر می‌خواهیم علم خود را بیفزاییم باید هزینه کنیم.

وی با بیان این‌که با خرید یک کتاب به زندگی و معیشت یک نویسنده کمک می‌شود، تاکید کرد: کتاب نباید رایگان باشد و از طرفی نباید مقابل تکنولوژی بایستیم و وقتی کتابی در فضای مجازی با قیمتی پایین تر از فضای فیزیکی فروخته می‌شود را می‌توان به خرید ترغیب کرد.

وی با اشاره به حسن وجود اپلیکشین‌های فروش کتاب مجازی در کشور، اظههار کرد: این برنامه‌ها غنیمت هستند و حتی ناشری داریم که فروش کتابش در خارج از ایران در بستر فضای مجازی بیشتر از داخل ایران است.

برگزاری ۱۳۰ برنامه هفته کتاب در آذربایجان شرقی/افزایش کتاب خوانان استان در سالجاری

برگزاری ۱۳۰ برنامه هفته کتاب در آذربایجان شرقی/افزایش کتاب خوانان استان در سالجاری

برگزاری ۱۳۰ برنامه هفته کتاب در آذربایجان شرقی/افزایش کتاب خوانان استان در سالجاری

منبع: ايسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *