اشتغال، مشکل اصلی معتادان ترک کرده است

اشتغال، مشکل اصلی معتادان ترک کرده است

ایسنا/زنجان مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: یکی از دغدغه‌هایی که برای افراد معتاد وجود دارد، بحث توانمندسازی و اشتغال آنها برای زمان پس از ترک اعتیاد است.

محمد محمدی‌قیداری پیش از ظهر امروز (ششم تیرماه) در نشست خبری، اظهار کرد: پیشگیری یکی از استراتژی‌های سازمان بهزیستی در بحث اعتیاد است و این امر نیز از طریق تقویت بنیه آگاهی مردم، خانواده‌ها، والدین، کودکان و نوجوانان صورت می‌گیرد؛ در این رابطه برنامه‌های بهزیستی پیشگیری تا پاتوق‌ها برای اعتیاد را در راس برنامه‌ریزی‌ها در حوزه پیشگیری در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه اداره‌کل بهزیستی استان در راستای ماموریت‌های محوله در حوزه پیشگیری از اعتیاد برنامه‌های متنوعی را در دستور کار خود قرار داده است، تصریح کرد: برگزاری همایش و برپایی نمایشگاه اعتیاد، ساخت انیمیشن با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و اجرای برنامه‌های آموزشی در سطح محلات آسیب‌خیز، محیط‌های کاری و نظامی و محیط‌های آموزشی، از جمله برنامه‌هایی است که در طول سال برگزار می‌شود و این برنامه‌ها با هدف افزایش سطح آگاهی، نگرش و رفتار افراد محله در مقابل رفتارهای پرخطر و آسیب‌خیز بوده است.

این مسئول تصریح کرد: در حال حاضر ۱۸۷ محیط شهری، روستایی، آموزشی و کاری با جمعیت بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر تحت پوشش برنامه‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد اداره‌کل هستند، البته شیوع ویروس کرونا این برنامه‌ها را تحت تاثیر خود قرار داد؛ در حالی‌ که سالانه افراد بیشتری تحت پوشش این برنامه‌ها قرار می‌گرفتند.

محمدی‌قیداری با اشاره به اجرای کارزار رسانه‌ای با محوریت پیشگیری از اعتیاد در محیط کار، ادامه داد: کارزار رسانه‌ای با محوریت پیشگیری از اعتیاد هم در ۱۳ محیط کاری در سطح استان برگزار شده ‌که این برنامه‌ها بخشی از برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در سطح اولیه بوده و برگزار شده ‌است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه بحث اعتیاد یکی از مشکلات انکارناپذیر جوامع امروزی است و ما باید با همه توان، پای کار باشیم تا ریشه این بلای خانمان‌سوز را بخشکانیم، افزود: یکی دیگر از برنامه‌های ما در بحث اعتیاد، پیشگیری ثانویه است که سازمان بهزیستی در راستای آن به ارایه خدماتی می‌پردازد. در این مرحله از پیشگیری، مراکز درمان و بازتوانی سرپایی معتادان فعالیت می‌کنند که ۱۱ مرکز در سطح استان از بهزیستی مجوز دارند و تحت نظارت ما هستند و در آن ابتدا درمان سم‌زدایی و سپس درمان نگه‌دارنده برای افراد انجام می‌شود که در سال گذشته در این ۱۱ مرکز درمان سرپایی، ۲۴۱۷ نفر از خدمات آن استفاده کرده‌اند.

این مسئول با اشاره به فعالیت مراکز اقامتی بهبود بازتوانی افراد با اختلال مصرف معتادان نیز بیان کرد: در این مراکز با هدف بهبود و بازتوانی افراد اقدامات انجام می‌شود. در حال حاضر ۱۵ مرکز در سطح استان داریم که ۱۴ مرکز برای آقایان و یک مرکز برای بانوان در حال فعالیت است.

وی با بیان اینکه برنامه پیشگیری ثانویه برای افرادی که میلی به ترک اعتیاد ندارند یا هنوز موفق به ترک نشده است، انجام ‌می‌شود، اظهار کرد: این خدمات از طریق مرکز گذری و سرپناه شبانه معتادان و دو تیم افزایش دسترسی انجام می‌شود که خدماتی از قبیل ارائه سوزن و سرنگ به منظور پیشگیری از گسترش بیماری‌های خطرناکی مانند ایدز و هپاتیت، ارایه یک وعده غذای گرم با هدف کاهش آسیب اعتیاد ارائه می‌شود که در سال گذشته تعداد ۸۳۴ نفر از خدمات مرکز گذری و سرپناه شبانه معتادان و تعداد ۷۶۲ نفر از خدمات تیم افزایش دسترسی در استان خدمات دریافت کرده‌اند.

محمدی‌قیداری با بیان اینکه یکی از دغدغه‌هایی که برای افراد معتاد وجود دارد بحث توانمندسازی و اشتغال است، افزود: در بحث توانمندسازی برای معتادان یکی از اشکالاتی که وجود دارد این است که برگشت زیادی وجود دارد و بهزیستی با مطالعاتی که انجام داد مراکز جامع درمان و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد مبتنی بر درمان را در سطح کشور افتتاح کرد که بهزیستی استان هم در هفته بهزیستی این مرکز را افتتاح خواهد کرد. روند درمان آن پرهیزمدار است و یک سال روی یک معتاد، خانواده، توانمندسازی و ایجاد اشتغال آن کار می‌شود و قرار است در آن مرکز کارگاه آموزش اشتغال هم وجود داشته ‌باشد تا فرد بعد از ترخیص از مرکز بتواند شعلی داشته ‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: نزدیک به ۳۰۰۰ نفر در سال گذشته از خدمات مراکز بهبود و بازتوانی بهزیستی استان زنجان استفاده کردند.

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *