آثار هنری در تبریز باید به جایگاه هنر فرش این شهر دست یابد

آثار هنری در تبریز باید به جایگاه هنر فرش این شهر دست یابد

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: اگر هنر فرش تبریز به جایی رسیده که محلی برای سرمایه گذاری‌های کلان شده است، آثار هنری هم در این شهر باید این جایگاه دست یابد.

سیدقاسم ناظمی عصر پنجشنبه ۱۰ تیرماه در آیین گشایش اکسپوی هنری تبریز، در خصوص اقتصاد فرهنگ و هنر، بیان کرد: وجود یک واسطه به نام‌ حامی و سفارش دهنده میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان همواره لازم است. در دوره‌های تاریخی ایران و زمان قبل و پس از انقلاب اسلامی کاملا روشن است که وقتی هنری تولید می‌شد، سفارش دهندگان یا مردم و یا نهادهای رسمی و حکومتی بودند که این امر منجر شده تا شاهد ایجاد محصولی به عنوان محصول فاخر هنری در جامعه باشیم که در نهایت بر میراث پیشینیان افزوده شده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: اگر واسطه‌ و حامیان حوزه فرهنگ را نادیده بگیریم، آثار تولیدکنندگانمان به دست مصرف کننده نمی‌رسد و مصرف کننده نیز به جهت بحث‌های هزینه‌ای به این آثار دسترسی نخواهند داشت در حالی که اگر حامیان دولتی و یا خصوصی نقش خود را در حوزه هنر به درستی ایفا کنند، شبکه‌ای از تولیدکنندگان در کنار مصرف کنندگان به تفاهمی می‌رسند که منجر به تولید آثار فاخر می‌شود.

وی ادامه داد: اگر دوره صفویه را مرور کنیم، می‌بینیم که در این دوره به جهت حمایت از جریان اصیل تولید فرهنگ و هنر شاهد بروز سبک و شیوه‌های مختلفی هستیم که به جهت فرصت فراهم شده برای هنرمندان تولید آثار هنری حتی در حد بالای سلیقه‌ها بوده است.

ناظمی بیان کرد: تولیدات حوزه معماری، مینیاتور، نقاشی، شعر، ادبیات و سایر حوزه‌ها، در نتیجه این فرصت ایجاد شده و در نهایت شاخص‌هایی را کسب کرده‌ایم که امروز به آن‌ها تکیه می‌کنیم و به جهان فخر می‌فروشیم.

وی متذکر شد: اگر این اتفاق نیفتد و سطح سلیقه عمومی جامعه تنزل یابد به طوری که خانه‌های مردم به اثر هنری تعلق یابد که ارزش‌های ذاتی ندارند، قطعا نمی‌توانیم شاهد رشد هنرهای مختلف از جمله هنر تجسمی در شهر باشیم.

وی با بیان این‌که بخشی از وظیفه توسعه هنر شهر بر عهده حامیان خصوصی و بخشی از آن نهادها و حکومت‌ها است، گفت: اگر حکومت قدرتمندی وجود نداشت، آثاری چون مسجد کبود، ارگ تبریز  و … ایجاد نمی‌شد. در آن دوره‌ها به معماران، نقاشان، منجمان، ادیبان مجال دادند که در ذیل حمایت‌های نهادهای اصلی پروبال باز کرده و رشد کند و به افق‌هایی فکر کند که برای مخاطبان عام قابل دسترس نیست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امیدواریم برگزاری رویدادهایی چون اکسپوی هنری در تبریز و آذربایجان شرقی موقعیتی را فراهم سازد که شهروندان این شهر که بسیاری نیز در خانه‌های خود دارای موزه‌های کوچک بوده ولی از داشتن تابلوهای ارزشمند بر روی دیوارها محروم هستند، به این بخش از هنر و فرهنگ رجوع کنند و بخشی از بازار را در اختیار بگیرند.

وی متذکر شد: باید بتوانیم فهم و سلیقه خرید آثار هنری را در شهر گسترش دهیم به طوری که جامعه در کنار اهمیت به صنایع دستی چون فرش، آثار نقاشی هنرمندان بزرگ را هم بخرد.

وی تاکید کرد: امروز تجارت هنر بسیار پرسود است و بسیاری از مراکز اقتصادی در حوزه خرید و فروش آثار هنری فعالیت می‌کنند، اما این بازار هنوز برای عموم جامعه شناخته شده نیست در حالیکه اکسپوی هنری می‌تواند باعث عمومیت این موضوع شود.

ناظمی گفت: باید مخاطب این جامعه بداند که اگر اثر هنری ارزشمندی را با توصیه کارشناسان با قیمت مناسبی خریداری کرده می‌تواند همان اثر را در فرصتی دیگر و با قیمتی بالاتر به فروش برساند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از حامیان برگزاری این رویداد، اظهار کرد: نهادهای مختلفی در این رویداد فرهنگی سهیم هستند و مجموعه لاله پارک تبریز نیز در بخش خود به وظایف اجتماعی خود خوب عمل کرده است.

وی تاکید کرد: باید امیدوار به رونق هنر باشیم زیرا اگر امروز مظفریه تبریز را که بیش از ۳۰۰ سال قدمت دارد، یک مرکز اقتصادی است، اکسپوی تبریز فعلا پنج ساله است و باید به دست اندرکاران آن دستمریزاد گفت و امیدوار بود که مسیر اقتصادی جدیدی در آینده باز شود و مخاطبان ارتقا یابند و فرصت ورود برای سرمایه گذاران و دغدغه مندان به این عرصه ایجاد شود.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *